Kandidaat-raadsleden werven: zo pak je dat aan

18 november 2020

Op een Facebook-oproep van Wakker Emmen om actief te worden in de partij, meldden zich maar liefst acht gegadigden. Velsen Lokaal organiseert een cursus ‘Politiek actief’ om mensen voor hun partij te interesseren. En Leefbaar Rotterdam vraagt mensen om te solliciteren, want dan weet je zeker dat ze gemotiveerd zijn. Zomaar wat ideeën die naar voren kwamen tijdens een recente training Scouting en werving van raadsleden. Benieuwd hoe andere partijen dit aanpakken? Lees hier een impressie van de online trainingsavond.

Kandidaat-raadsleden zoeken

Wie ben je?

Trainer Renske Keur nam de deelnemers – voornamelijk bestuursleden van lokale partijen – in vijf stappen mee op weg naar een uitgebalanceerde kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen. De eerste stap is: ‘wie ben je?’ Want om te ontdekken wie bij jouw partij past, moet je eerst weten wie je als partij bent: wat zijn je waarden en speerpunten, wat is je cultuur en werkwijze, hoe wil je samenwerken? In een oefening zetten de deelnemers op een rij wat de gewoonten zijn in hun partij, bijvoorbeeld benaderbaar zijn, een rustige toon aanslaan, dicht bij de inwoners staan en oog hebben voor lokale problemen. Nu wil elke partij natuurlijk benaderbaar zijn en dicht bij de inwoners staan. Renske raadde daarom aan om echt duidelijk te maken wat je partij onderscheidt van andere partijen in je gemeente.

Mentimeter

Wie zoek je?

Nadat je een profiel van je partij hebt gemaakt, zet je stap 2: ‘wie zoek je?’ Om daar achter te komen, maak je als bestuur, bijvoorbeeld samen met je zittende fractieleden, een profiel van je fractie: welke kenmerken, kennis en vaardigheden heb je nodig in je fractie? Mensen met dossierkennis, of met verstand van financiën? Mensen uit verschillende woonkernen of wijken? Via Mentimeter lieten de deelnemers weten wat de ideale fractie van hun partij in huis moet hebben. Daar kwam een ‘wolk’ aan kenmerken uit: van hart voor de gemeente, betrokken en breed geïnteresseerd tot voldoende tijd beschikbaar, bestuurlijk ervaren, divers en herkenbaar.

Wie gaat zoeken?

Als je in beeld hebt welke kandidaten je zoekt, is stap 3: bedenk wie deze kandidaten gaat zoeken. Maak daarbij gebruik van ambassadeurs van je partij, van oud-wethouders en oud-raadsleden. Sommige partijen hebben een permanente scoutingcommissie. En natuurlijk zet je de netwerken in van je bestuursleden, de fractievoorzitter en andere actieve partijleden. Om jongeren te interesseren voor hun partij, richt Lokaal Hengelo een jongerenafdeling op, vertelde raadslid Patrick Rillmann. ‘Daarnaast willen wij gebruik gaan maken van social media als TikTok, Instagram en Snapchat, waar jongeren actief zijn. Facebook en Twitter zijn meer voor oudere doelgroepen.’ Je kunt ook een advertentie zetten waarin je mensen vraagt te solliciteren. ‘Dat doen wij bij Leefbaar Rotterdam’, aldus bestuurslid Pieter van Hoof. ‘Leefbaar Rotterdam is een grote partij. Wij hebben meestal kandidaten genoeg. Bij ons is de uitdaging daaruit de juiste personen te selecteren. Als je mensen vraagt te solliciteren, weet je in elk geval dat ze gemotiveerd zijn.’

Waar ga je zoeken?

Vervolgens bepaal je – stap 4 – wáár je je kandidaten gaat zoeken. Het liefst heb je een permanente ‘kweekvijver’ waar je geïnteresseerden kunt laten kennismaken met het raadswerk. Bijvoorbeeld je jongerenafdeling, burgerraadsleden, een denktank of commissies van de partij. Daarnaast noemden de deelnemers allerlei opties om mogelijke kandidaat-raadsleden te vinden. Bij Wakker Emmen brainstormt een groepje van vier fractieleden hierover, vertelde raadslid Dewy Leal. ‘Daar ontstond het idee om een oproep te verspreiden via Facebook, de website en de lokale krant. We gaan nu met de acht mensen die zich hebben aangemeld, in gesprek om te kijken waar zij onze partij kunnen versterken, bijvoorbeeld als lid van de steunfractie.’ Geert Wieffer van BurgerBelangen Hengelo noemde wijkraden en ondernemersorganisaties als belangrijke contacten om, via hen, geïnteresseerden in je partij te vinden. In Velsen organiseert de gemeente cursussen Politiek actief. ‘Wij werken daar met onze partij aan mee’, zei Manon van der Linde, bestuursvoorzitter van Velsen Lokaal. ‘Af en toe melden zich daar mensen die zich voor onze partij willen inzetten. Daarom willen we nu zelf ook van dat soort cursussen gaan organiseren. Wellicht vinden we zo meer kandidaten.’

Hoe werf je?

De afsluiting van de training stond in het teken van stap 5: hoe pak je de werving aan? Want het is mooi als je mensen weet te interesseren, maar wat heb je hen dan te bieden? Een tip van Renske: zorg dat je een eerste actie hebt, waar mensen bij kunnen aansluiten. Nodig hen uit om eens mee te lopen in je partij, bijvoorbeeld als schaduwraadslid, ‘fractievolger’ of in een denktank. Zet bovendien scouting en werving permanent op je agenda, en niet alleen als er verkiezingen aankomen. En: laat vooral zien dat je een leuke club bent, zodat mensen er graag bij willen horen.’

Meer weten?

Wilt u ook een (online) training van het Kennispunt volgen, kijk dan hier.

Wilt u meer weten over het werven van raadsleden? Houd dan de website in de gaten. Daar verschijnt binnenkort een nieuwe module over dit onderwerp