Permanente campagne maakt ‘sterk merk’ van je partij
09 maart 2020
Bij Jong Uden doen ze alles nét een beetje anders dan gebruikelijk. Ze timmeren voortdurend aan de weg met een fris en prikkelend geluid. ‘Wil je van je lokale partij een sterk merk maken? Voer dan permanent campagne’, adviseert Caren van der Lee, bestuurslid van Jong Uden en trainer bij het Kennispunt.
Als freelance HR-consultant ontwikkelt Caren onder andere leiderschapsprogramma’s, inclusief communicatie en design. Die expertise zet zij graag ook in voor Jong Uden, de lokale politieke partij waar zij al zo’n tien jaar actief is. Wat trok haar aan in die partij? ‘De frisse en vernieuwende manier van politiek bedrijven en campagne voeren’, antwoordt zij. ‘We zijn er voor alle Udenaren, met een jong gedachtegoed dat we voortdurend up-to-date houden en zichtbaar maken. Je mag bij ons bijvoorbeeld maar maximaal twee perioden meedraaien als fractielid of wethouder. Best spannend, maar er staan altijd weer nieuwe mensen klaar die jong van geest en energiek zijn.’
Ambassadeurs
Dat klinkt jaloersmakend: welke lokale partij lukt het om continu te vernieuwen en óók nog permanent zichtbaar te zijn? En waarom moet dat eigenlijk? Caren: ‘Om met dat laatste te beginnen: als de inwoners in je gemeente jouw partij alleen maar vlak voor de verkiezingen zien, bouw je niet echt een achterban op. Als je het hele jaar door regelmatig online en offline van je laat horen, kun je mensen aan je binden die je gaan volgen of wellicht zelfs lid willen worden van je partij. Als het er bij verkiezingen dan echt op aankomt, heb je al een hele club ambassadeurs klaarstaan.’
Doelgroep
‘Je moet zo’n permanente campagne wel goed aanpakken’, vervolgt Caren. ‘Je gaat niet zomaar lukraak berichten posten op Twitter, Instagram of Facebook. Bedenk eerst wat je boodschap is en voor wie die van belang is, dus wie je doelgroep is. Als jouw bericht vooral interessant is voor ondernemers, zorg dan dat je die groep gericht bereikt. Stel in je boodschap ook altijd het belang van je doelgroep voorop. Onze gemeente gaat bijvoorbeeld fuseren met een buurgemeente. Dan gaan wij niet communiceren dat we dat belangrijk vinden omdat we dan nog maar één gemeentehuis nodig hebben. Daar hebben de inwoners geen voordeel van. We benadrukken liever dat we door de fusie meer mogelijkheden krijgen voor recreatie. Daar hebben de inwoners wél wat aan.’
Persoonlijke aandacht
Volgens Caren is het niet alleen belangrijk om je regelmatig online te laten zien met gerichte boodschappen, je moet ook offline zichtbaar zijn. ‘Je hoeft niet voortdurend op straat te flyeren. Maar het is wel belangrijk regelmatig een bijeenkomst te organiseren voor je leden, met een gezellige borrel na afloop. Mensen moeten het leuk vinden om naar jouw partij te komen. Bij Jong Uden gaan wij één of twee keer per jaar bij al onze leden langs de deur met een presentje. Bijvoorbeeld een duurzame waterfles, toen dankzij onze partij in Uden een watertappunt was aangelegd. Die persoonlijke aandacht vergroot de betrokkenheid van je leden en daardoor de opkomst bij bijeenkomsten en verkiezingen.’
Wees authentiek
Als lokale partijen willen weten hoe je, net als Jong Uden, permanent en vernieuwend campagne voert, wat moeten ze dan doen? ‘Naar de training Permanente campagne van het Kennispunt komen’, lacht Caren. ‘Die wordt door het hele land aangeboden. Ik had een training Op weg naar de verkiezingen van het Kennispunt gevolgd en ben toen gevraagd om zelf trainingen te gaan geven over online communicatie en permanent campagne voeren. Je leert daarbij waarom het van belang is om altijd zichtbaar te zijn en hoe je dat aanpakt. Mijn belangrijkste tips zijn: besteed voortdurend aandacht aan je zichtbaarheid, wees origineel, maar blijf ook jezelf. Als je je op social media heel rebels opstelt, moet je dat in het echt ook zijn. De kiezer prikt er meteen doorheen als je niet authentiek bent. Een collega van Jong Uden zei eens dat wij voor permanente lente zorgen in Uden. Dat was mooi, want het klopt precies met onze frisse en ‘knisperende’ manier van politiek bedrijven!’
Meer weten: