Richt je op kiezers die twijfelen
12 mei 2021
Om bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar een klinkend resultaat te behalen, moet je slim en effectief campagne voeren. De Training Strategie Verkiezingscampagne van het Kennispunt helpt je partij daarbij op weg. Deelnemers Miranda Verdouw en Rick van den Brink zijn enthousiast. Trainer Gon Boers ook: ‘Er komen altijd onverwachte ideeën uit’, zegt zij.




Miranda Verdouw was vanaf 2014 wethouder voor de SP in Geldrop-Mierlo. Nadat zij uit de partij stapte, was zij in 2018 medeoprichter van lokale partij SAMEN. Met de behaalde twee zetels belandde haar partij in de oppositie. Voor de komende verkiezingen reiken haar ambities als lijsttrekker verder. ‘Ik wil weer als wethouder het gemeentehuis in’, zegt zij. Om zich zo goed mogelijk op de campagne voor te bereiden, meldde zij zich met haar partij aan voor de Training Strategie Verkiezingscampagne. ‘Campagnevoeren heb ik bij de SP natuurlijk wel geleerd’, licht zij toe. ‘Maar we zijn met een nieuw team, en ik vind het zelf ook leerzaam om mee te doen. Het prettige van deze training is dat je ‘m volgt met mensen uit je eigen partij, zodat het programma toegespitst wordt op jouw situatie.’
Twijfelende kiezer
Zaten er voor Miranda, met al haar ervaring in de lokale politiek, nog ‘eyeopeners’ in de training? ‘Jazeker’, zegt zij. ‘Ik merkte bijvoorbeeld dat ik vanuit mijn tijd in het college nog steeds geneigd ben om mee te denken met het gemeentebestuur. De trainer leerde mij dat ik meer oppositie moet voeren en er in de campagne vol in moet gaan. In het algemeen vond ik vooral de bewustwording belangrijk dat we echt nog veel moeten doen op weg naar de verkiezingen. En dat we ons daarbij het best kunnen richten op kiezers bij wie we wat te winnen hebben. Het is zonde om werk te maken van mensen die toch niet op je gaan stemmen. Of op mensen die al zeker weten dat ze dat wél gaan doen. Probeer vooral de twijfelende kiezers over de streep te halen om op jouw partij te stemmen.’




Campagnekalender
Gon Boers, van beroep communicatietrainer en namens HOI Werkt fractievoorzitter in de raad van Hilvarenbeek, heeft de training een aantal keren gegeven. Zij merkt dat de deelnemende partijen altijd met nieuwe inzichten naar huis gaan. ‘Dat komt alleen al doordat je als bestuur en fractie samen in een gelijkwaardige positie meedoet, onder leiding van een trainer die vragen stelt en de diepte ingaat.
We bouwen tijdens de 2,5 uur durende training heel gestructureerd vanaf het begin een campagne op. Je gaat aan de slag met het formuleren van het doel van je campagne en met het onderzoeken en analyseren van vorige verkiezingsresultaten. Je leert de sterke en de zwakke punten van je partij op een rij te zetten, doelgroepen te herkennen en te analyseren en een kernboodschap op te stellen.’ Gon vindt het leuk om haar eigen ervaring met campagnevoeren te delen met andere partijen, maar steekt ook zelf veel op van de trainingen. ‘Wij hadden bij onze partij bijvoorbeeld behoefte aan structuur’, zegt zij. ‘Dat leer ik op de trainingen. We hebben nu een campagnekalender gemaakt. Zo weten we wat er de komende tijd op ons afkomt en kunnen we de taken evenwichtiger verdelen. Het werk bij lokale partijen komt anders toch altijd op dezelfde mensen neer.’




Doelgericht en effectief
Ook Rick van den Brink, namens lokale partij STIP gemeenteraadslid in Delft, maakte al eens een campagne mee. En met succes, want STIP werd bij de vorige verkiezingen met zes zetels in de raad de tweede partij in Delft. Hoe heeft hij de training ervaren? ‘Ik vond het een supergoede training’, zegt hij. ‘Wij zijn een studentenpartij, met daardoor veel doorstroming. We zoeken dus altijd naar mogelijkheden om mensen op te leiden en te trainen. Zo kwamen we bij het Kennispunt terecht. Omdat we de komende verkiezingen met een nieuw campagneteam werken, hebben we de Training Strategie Verkiezingscampagne aangevraagd. Die sloot helemaal aan bij onze behoeften.’ Rick vindt het waardevol dat je praktische handvatten krijgt waarmee je in de campagne aan de slag kunt, maar dat je ook leert om eerst uit te zoomen en van een afstand naar het grotere geheel te kijken. ‘Je hebt als partij in de campagne de neiging om meteen een slogan te gaan maken en folders te laten drukken’, zegt hij. ‘Maar het is veel verstandiger om eerst bewust na te denken over wat je wilt bereiken en hoe je dat het best kunt doen. Dan kun je je campagne-inspanningen doelgerichter en effectiever inzetten.’
Makkelijk maken
Net als Miranda vond ook Rick de focus op de twijfelende kiezer een nuttig advies. ‘En wat ik daarnaast erg behulpzaam vond’, zegt hij, ‘was de tip om het jezelf niet te moeilijk te maken in de campagne. Richt je op wat je makkelijk vindt en op wat energie geeft. Als iets erg moeilijk gaat en alleen maar energie kost, doe het dan niet. We kregen ook eenvoudige tips om onze zichtbaarheid te vergroten. Zet bijvoorbeeld een luchtkussen op een plein, zodat je met ouders in gesprek kunt gaan, terwijl hun kinderen spelen. Of plaats ergens een grote tent met het logo van je partij erop. Dat kost niet veel moeite, maar maakt je partij wel direct zichtbaar.’
Veel zelf doen
Miranda, Gon en Rick zijn het erover eens dat de Training Strategie Verkiezingscampagne absoluut meerwaarde biedt voor elke lokale partij die zich voorbereidt op de komende gemeenteraadsverkiezingen. ‘Maar denk niet dat je er bent na deze training’, managet Gon de verwachtingen. ‘Je krijgt geen kant-en-klaar plan inclusief slogan mee naar huis. Je moet nog veel zelf doen. Maar je hebt dan wel een basis waarop je kunt voortbouwen.’ ‘Een training van 2,5 uur is inderdaad kort’, beaamt Miranda. ‘Maar omdat de training gericht is op je eigen partij, heb je er toch veel aan. En als je vragen hebt, mag je altijd terugkomen.’ Tot slot heeft Gon nog één advies voor alle lokale partijen: ‘Aan de slag! Want voor je het weet is het 16 maart 2022!’