Campagnes zijn dynamische periodes voor politieke partijen. In relatief korte tijd komt alles samen: inhoud en ideologie, kiezers en vrijwilligers, de partijorganisatie, communicatie met lokale media en met de achterban. Maar hoe organiseer je een campagne? Op wie moet je je richten om je doel te behalen? Alles in een campagne draait om de vraag hoe je als partij je (doorgaans beperkte) mankracht en middelen zo effectief mogelijk kunt inzetten. Dat betekent scherpe keuzes maken: waarop richt je je als partij en dus ook: waarop niet? Over het maken van die keuzes en alle aspecten van het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van een campagne lees je hier meer.
Een goede campagne is gebouwd op een strategie: een strijdplan dat je vertelt wat je doel is als partij in de verkiezingen en hoe je dat doel gaat bereiken. De strategie leg je vast in een campagneplan.
Je hebt in je campagnestrategie je centrale boodschap, thema’s en doelgroepen vastgesteld. Hoe breng je die boodschap nu zo effectief mogelijk over aan jouw kiezers?