Doelgroepen

Er zijn drie groepen kiezers:

  • Kiezers die altijd voor jouw partij zal stemmen. Deze groep bedien je door je reguliere campagneactiviteiten en communicatie. Voor hen hoef je geen extra campagne activiteiten in te zetten.
  • Kiezers die nooit een stem zullen uitbrengen op jouw partij. Aan deze groep hoef je geen aandacht te besteden: zonde van je tijd.
  • Om deze groep draait het in de campagnetijd. Het is de kunst om deze kiezers te vinden, te bereiken en te overtuigen. Maar hoe doe je dat?

Doelgroepenmatrix

Een hulpmiddel in het bepalen van je doelgroep is het opstellen van een doelgroepenmatrix. Deze matrix combineert de kans of de inschatting dat kiezers daadwerkelijk gaan stemmen met de kans of inschatting dat ze op jouw partij gaan stemmen. Voor het invullen kun je gebruikmaken van je ledenbestand, je ervaring en kennis binnen de partij en het onderzoek of de analyses die je hebt gemaakt. De matrix laat je zien op welke kiezersgroepen je je moet richten om hun stem te winnen. Het laat je ook zien aan welke groepen je geen tijd en aandacht hoeft te besteden.

 

Definitie van kiezersgroepen

Kiezersgroepen worden gedefinieerd op basis van kenmerken van de groep. Welke kenmerken het meest effectief zijn, hangt af van het type gemeente waar je partij actief is.  Woon je in een agrarische gemeenschap, dan kan het nuttig zijn om agrariërs als kiezersdoelgroep te formuleren. In een studentenstad vormen studenten een belangrijke doelgroep. De meest gebruikte kenmerken zijn demografische en sociale kenmerken. Denk hierbij aan opleidings- of inkomensniveau, geslacht, nationaliteit, culturele achtergrond of bijvoorbeeld leeftijd.

Meer informatie

Hoe maak ik een doelgroepenmatrix