Offline media (lokaal)

Optredens in traditionele media kosten niets en leveren doorgaans een groot bereik op. Ook lokale media (waaronder huis-aan-huisbladen) zijn een belangrijke bron van informatie voor bewoners en worden veel gelezen en beluisterd. Het is belangrijk om in je campagne – maar liever daarvoor al – goede relaties op te bouwen met (lokale) media. Media hebben een eigen manier van opereren en werken snel. Het loont om die wereld te begrijpen. Zo kun je media goed bedienen en daarmee je campagne verder helpen. Daarover lees je hieronder meer.

Voorbereiding

Mediaoptredens kunnen onvoorspelbaar verlopen: journalisten zijn altijd op zoek naar een nieuwtje en kunnen met vragen uit de hoek komen waar je niet op had gerekend. Bereid elk mediaoptreden daarom goed voor. Dat begint al met een verzoek van journalisten. Vraag door: waar zijn ze naar op zoek? Zo kun je niet alleen de journalist, maar ook je campagne het beste helpen. Zorg dat je voor mediaoptredens altijd een vraag-en-antwoorddocument hebt: welke vragen kun je verwachten en wat voor antwoord geef je daar dan op? Oefen een gesprek met een partijgenoot of medekandidaat. Stel daarbij ook  ‘vervelende’ vragen: ‘nu zegt u dit maar eerder zei u dat, u komt uw belofte dus niet na?’ of ‘wat vindt u eigenlijk echt van uw lijsttrekker?’ Door te oefenen, word je minder snel verrast en houd je de controle over het gesprek. Journalisten gaan over de vraag, jij gaat over het antwoord.

 

Mediamoment

Voor vrije publiciteit ben je altijd afhankelijk van de medewerking van de media. Dat betekent niet dat je maar moet zitten wachten tot er eens een journalist belt. Mediamomenten kun je ook creëren: bijvoorbeeld door een nieuwtje weg te geven of een exclusief interview aan te bieden met een lijsttrekker thuis over een bepaald onderwerp. Je kunt media ook uitnodigen voor een campagne-evenement of bijvoorbeeld voor de feestelijke opening van het campagnekantoor. Niets is te gek, zolang het maar aansluit bij de boodschap die je wilt overbrengen aan de kiezers. Een handig hulpmiddel is het opstellen van een communicatiekalender. Hierin plan je jouw gewenste media – en communicatiemomenten.

 

Omgang met media

Elk contact met media verloopt anders. Dat hangt bijvoorbeeld af van de relatie die je met de journalist hebt of van het type medium. Toch gelden een paar stelregels voor de omgang met media altijd:

  1. Wees altijd bereikbaar en reageer snel. Doorlooptijd bij media is kort en er zijn altijd deadlines. Als er een vraag binnenkomt, vraag dan altijd wat de deadline is. Zorg ook dat je contactgegevens op de website van je partij staan.
  2. Zorg dat er één contactpersoon voor media is in de campagne. Dat voorkomt misverstanden en zo houd je de communicatie in één hand. Helder voor de buitenwereld en voor.
  3. Houd de regie: media kunnen erg aandringen, maar uiteindelijk beslis je als partij of je aan een verzoek wilt meewerken of niet. Belt een journalist net op een onhandig moment of met een vraag waar je niet meteen een antwoord op hebt, vraag dan of je over een half uur even terug kunt bellen. Komt er een verzoek binnen dat niet past binnen je communicatiestrategie, dan kun je dat verzoek vriendelijk afwijzen.
  4. Wees altijd professioneel en beleefd, ook als je geïrriteerd bent.