Organisatie campagnes

In campagnetijd verandert alles. In plaats van moties of beleidsvoorstellen schrijven, wordt er geflyerd. In plaats van vaste raadsvergaderingen zijn er campagnebijeenkomsten. En in plaats van de fractie en het partijbestuur is er een campagneorganisatie die beslissingen neemt. Meer dan normaal gaat het in campagnetijd om de buitenwereld: media, kiezers en de competitie.

Hoe zet je een campagneorganisatie op? Wie heeft welke verantwoordelijkheden? Waar moet je allemaal nog meer rekening mee houden in een campagneorganisatie? Daarover lees je hier meer

Financiering

Campagnes worden gefinancierd uit reguliere bronnen van inkomsten voor politieke partijen zoals contributie, fondsenwerving en subsidie. Bestaande politieke partijen zetten jaarlijks een bedrag opzij voor de financiering van de campagne.

Campagneteam / taakverdeling

Voor de organisatie van een campagne stel je een campagneteam samen. Dit team heeft de leiding over het ontwikkelen en uitvoeren van de strategie en neemt de dagelijkse beslissingen in de campagne

Fasering

Terwijl politieke partijen al maanden voor de verkiezingen aan niets anders meer denken, gaan de meeste kiezers zich een week voor de verkiezingen pas echt verdiepen in hun keuze.

Vrijwilligers

Zonder vrijwilligers heb je geen campagne. Het organiseren en aansturen van vrijwilligers is tegelijkertijd een

Evaluatie

De campagne is voorbij: iedereen is moe en gaat al snel weer over tot de orde van de dag. Vaak wordt in deze fase de evaluatie overgeslagen en dat is zonde