Vrijwilligers
Zonder vrijwilligers heb je geen campagne. Het organiseren en aansturen van vrijwilligers is tegelijkertijd een van de moeilijkste taken in een campagne. Ze hebben geen formele taak, krijgen niet betaald, maar zetten wel hun vrije tijd en goede wil in ten gunste van de campagne. Het is vaak hard werken zonder concrete beloning en het is lastig om dan gemotiveerd te blijven. Een gouden formule is er niet: zoveel mensen, zoveel vrijwilligers – uiteindelijk is het allemaal mensenwerk. Toch zijn er een paar stelregels voor het aansturen en motiveren van vrijwilligers. Daarover lees je hieronder meer.
Motivatie en aansturing
- Bouw momenten van waardering in: een peptalk of een briefje van de lijsttrekker of campagneleider, een borreltje. Het hoeft niet groot te zijn, als het maar laat zien dat de inzet van de vrijwilligers gezien en gewaardeerd wordt.
- Ga uit van het talent van vrijwilligers. Niet iedereen is geschikt om de straat op te gaan en een gesprek over politiek te starten met een wildvreemde. Heb je bijvoorbeeld een vrijwilliger die goed is met fotografie? Geef die de verantwoordelijkheid over het beeld in de campagne. Zit er een ontwerper in je team? Maak daar gebruik van.
- Vrijwillig is niet vrijblijvend: maak afspraken met vrijwilligers over hun verantwoordelijkheid. Spreek af wat hun taken zijn, wees duidelijk en maak hen ook verantwoordelijk voor die taken. Met andere woorden: neem hen serieus in hun rol en taak in de campagne. Hoe groter het gevoel van verantwoordelijkheid, hoe groter de inzet.