Campagne en communicatie

Hoe ben je als partij het hele jaar door zichtbaar? En hoe bereik je je doelgroepen op de meest effectieve manier? Deze modules geven daarvoor bruikbare handvatten.

Online communicatie

Communicatie is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Van voornamelijk gecontroleerde boodschappen die, meestal via journalisten, eenzijdig naar de samenleving ‘gezonden’ werden naar interactie en directe communicatie met de burger.

Hoe schrijf ik een persbericht?

Een persbericht kan leiden tot gratis media-aandacht. Het enige wat je zelf hoeft te doen is het persbericht schrijven. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Begrijpelijk schrijven op B1-niveau

Als politieke partij wil je de kiezers laten weten waar je voor staat. Je gebruikt daarvoor bijvoorbeeld folders, nieuwsbrieven, je site en je verkiezingsprogramma. Als je schrijft op B1-niveau, kan de overgrote meerderheid van de lezers je tekst begrijpen

Doelgroepenanalyse

Het doel van de doelgroepenanalyse is om zo dicht mogelijk in de leefomgeving van jouw kiezers te komen en daar je informatie met hen te delen. Zo kan je de (beperkte) tijd en middelen per doelgroep zo effectief mogelijk inzetten.

Doelgroepenmatrix

Als onderdeel van je campagnestrategie kun je een doelgroepenmatrix maken. Hoe maak je een doelgroepenmatrix?